دانلود ارشد بن مایه های کلامی امامت در قصص قرآن کریم
۱-۱-۳- حجیت ظواهر قرآن…………………………………………………………………………………. ۳۰
۱-۱-۳-۱- تعریف حجت و معنای حجیت در علم اصول…………………………………….. ۳۱
۱-۱-۳-۲- ظاهر و نص……………………………………………………………………………………. ۳۱
۱-۱-۳-۳- دلیل حجیّت ظواهر…………………………………………………………………………. ۳۲
۱-۱-۴- ساختار چند معنایی قرآن کریم…………………………………………………………………. ۳۳
۱-۱-۵- انسجام و پیوستگی آیات قرآن کریم………………………………………………………….. ۳۴
۱-۱-۵-۱- ادله قرآنی………………………………………………………………………………………. ۳۵
۱-۱-۵-۱-۱- آیه نفی اختلاف در قرآن………………………………………………………….. ۳۵
۱-۱-۵-۱-۲- آیه «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ..»……………………….. ۳۶
۱-۱-۵-۱-۳- طبقه بندی آیات محکم و آیات متشابه……………………………………….. ۳۷
۱-۱-۵-۲- ادله روایی………………………………………………………………………………………. ۳۷
۱-۱-۶- جاودانگی قرآن کریم……………………………………………………………………………….. ۳۸
۱-۱-۶-۱- ادله قرآنی………………………………………………………………………………………. ۳۹
۱-۱-۶-۱-۱- آیات جهانشمولی قرآن……………………………………………………………. ۳۹
۱-۱-۶-۱-۲- انطباق بر فطرت………………………………………………………………………. ۴۰
۱-۱-۶-۲- ادله روایی………………………………………………………………………………………. ۴۰
۱-۲- مبانی خاص یا پیش فرضهای استنباط کلامی از قصص قرآن………………………………… ۴۱
۱-۲-۱- حقانیت قصص قرآن……………………………………………………………………………….. ۴۱
۱-۲-۱-۱- پیشینه غیرحقیقی دانستن قصص قرآن……………………………………………….. ۴۳
۱-۲-۱-۲- نقد و بررسى غیر حقیقی دانستن قصص قرآن…………………………………….. ۴۶
۱-۲-۱-۳- آیات بیانگر حقانیت قصص قرآن………………………………………………………. ۴۸
۱-۲-۱-۳-۱- تصریح به حق بودن قصص قرآن………………………………………………. ۴۸
۱-۲-۱-۳-۲- تعبیر به نبأ………………………………………………………………………………. ۴۹
۱-۲-۱-۳-۳- تصریح به جزئیاتی چون موقعیت، زمان و مکان قصه…………………… ۵۰
۱-۲-۱-۳-۴- تأیید و یا عدم انکار تحقق برخی از قصص از ناحیه افراد مطلع…….. ۵۲
۱-۲-۱-۳-۵- تصریح قرآن به تمثیل در موارد خاص……………………………………….. ۵۵
۱-۲-۱-۴- شبهه اقتباس قصص قرآن از مصادر یهودی و نصرانی………………………….. ۵۸
۱-۲-۲- هدفمند بودن قصص قرآن……………………………………………………………………….. ۶۱
۱-۲-۲-۱- اغراض قصه گویی در قرآن……………………………………………………………… ۶۲
۱-۲-۲-۲- تبیین آموزههای امامت…………………………………………………………………….. ۶۴
۱-۲-۳- ارتباط امامت با نبوت در عرصه وصایت، خلافت و وراثت …………………………. ۶۶
۱-۲-۳-۱- ارتباط «خلافت» با «نبوت» و «امامت»………………………………………………… ۶۶
۱-۲-۳-۱-۱- معنى لغوی………………………………………………………………………… ۶۶
۱-۲-۳-۱-۲- معنىاصطلاحی……………………………………………………………………….. ۶۸
۱-۲-۱-۳-۳- کاربرد قرآنی…………………………………………………………………………… ۶۹
۱-۲-۳-۲- جدا انگاری یا تفاوت مقام «امامت» از «نبوت»…………………………………….. ۷۳
۱-۲-۳-۳- ائمه وارثان انبیاء، اوصیاء و حجج الهی(ع)………………………………………….. ۷۶
۱-۲-۳-۳-۱- معنی وارث بودن امام………………………………………………………………. ۷۶
۱-۲-۳-۳-۲- اهمیت به ارث بردن میراث انبیاء و اوصیاء الهی………………………….. ۷۷
۱-۲-۳-۳-۲-۱- ادله قرآنی……………………………………………………………………….. ۷۷
۱-۲-۳-۳-۲-۲- ادله روایی………………………………………………………………………. ۷۹
۱-۲-۴- قصص قرآن نمایانگر سنتهای الهی…………………………………………………………. ۸۲
۱-۲-۴-۱- ویژگیهای سنتهای الهی……………………………………………………………….. ۸۳
۱-۲-۴-۲- تجلی سنتهای الهی در قصص قرآن………………………………………………… ۸۴
۱-۲-۴-۲-۱- عدم لیاقت ظالمان در تصدی امامت…………………………………………… ۸۵
۱-۲-۴-۲-۲- پذیرش اعمال متقین………………………………………………………………… ۸۶
۱-۲-۴-۲-۳- عطای اجر نیکوکاران……………………………………………………………….. ۸۶
۱-۲-۴-۲-۴- سرانجام منکران………………………………………………………………………. ۸۶
۱-۲-۴-۳- گونههای بیان سنتهای الهی در قصص قرآن……………………………………… ۸۷
۱-۲-۴-۳-۱- تصریح…………………………………………………………………………………… ۸۷
۱-۲-۴-۳-۲- اشارات داستانی………………………………………………………………………. ۸۸
۱-۲-۴-۴- هماهنگی محتوایی میان آیات قصص و آیات دیگر در بیان سنتهای الهی ۹۰
۱-۲-۵- جریان یا ایستایی قصص قرآن تا روز قیامت………………………………………………. ۹۲
۱-۲-۵-۱- جستاری در قاعده جری و تطبیق………………………………………………………. ۹۳
۱-۲-۵-۲- جرى و تطبیق، رمز جاودانگى قرآن…………………………………………………… ۹۶
۱-۲-۵-۳- جستاری در روایات «حذو النعل بالنعل»…………………………………………….. ۹۸
۱-۲-۵-۳-۱- مصادر اهل سنت…………………………………………………………………….. ۹۸
۱-۲-۵-۳-۲- مصادر امامیه…………………………………………………………………………… ۹۹
۱-۲-۵-۴- نمونههایی از جاری بودن آیات قصص……………………………………………. ۱۰۱
فصل دوم: کارآمدی استنباط کلامی از قصص قرآن در باب امامت
۲-۱- ادله کارآمدی استدلال به قصص قرآن در موضوع امامت……………………………………. ۱۰۶
۲-۱-۱- استناد کلامی به قصص قرآن در روایات پیامبر و ائمه اطهار(ع)…………………… ۱۰۶
۲-۱-۱-۱- استناد کلامی به قصص قرآن در احادیث پیامبر اکرم(ص)…………………… ۱۰۶
۲-۱-۱-۲- استناد کلامی به قصص قرآن در روایات ائمه اطهار(ع)……………………….. ۱۰۸
۲-۱-۲- استنباط کلامی از قصص قرآن توسط اصحاب ائمه(ع) و تأیید ائمه(ع)………… ۱۱۱
۲-۱-۳- بکارگیری این شیوه توسط دانشمندان امامیه و اهل سنت……………………………. ۱۱۳
۲-۱-۴- بیان غیر مستقیم و مستقیم مباحث امامت در آیات قصص و غیر قصص………. ۱۱۵
۲-۱-۵- جدایی ناپذیری قصص قرآن و سنتهای الهی…………………………………………….. ۱۱۷
۲-۱-۶- ایستایی یا پایایی اصول اعتقادی ادیان الهی……………………………………………….. ۱۱۷
۲-۲- گونههای ارتباط قصص قرآن با مباحث کلامی امامت………………………………………… ۱۱۹
۲-۲-۱- ارتباط تصریحی……………………………………………………………………………………. ۱۱۹
۲-۲-۲- ارتباط اشاری……………………………………………………………………………………….. ۱۲۱
۲-۲-۳- ارتباط تأویلی……………………………………………………………………………………….. ۱۲۲
۲-۲-۳-۱- آیه «بَقِیَّتُ اللَّهِ..»…………………………………………………………………………….. ۱۲۳
۲-۲-۳-۲- آیه «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ..»………………………………….. ۱۲۵
۲-۲-۳-۳- آیه «فَبَدَّلَ الَّذینَ ظَلَمُوا..»………………………………………………………………… ۱۲۶
۲-۲-۳-۴- آیه «..وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَهٍ وَ قَصْرٍ مَشیدٍ»………………………………………………………. ۱۲۷
۲-۳- گونههای استدلال به قصص قرآن در مباحث کلامی امامت………………………………… ۱۲۸
۲-۳-۱- جواب نقضی……………………………………………………………………………………….. ۱۲۸
۲-۳-۲- جواب حلی…………………………………………………………………………………………. ۱۲۹
۲-۳-۳- مفهوم اولویت………………………………………………………………………………………. ۱۳۰
فصل سوم: جایگاه امامت در قصص قرآن و چگونگی استدلال علماء امامیه بر آن
۳-۱- شرایط امامت………………………………………………………………………………………… ۱۳۳
۳-۱-۱- اختصاص حق تعیین امام به خداوند………………………………………………………… ۱۳۳
۳-۱-۱-۱- آیات جعل «خلیفه»………………………………………………………………………… ۱۳۶
۳-۱-۱-۲- آیات جعل «امام»…………………………………………………………………………… ۱۳۷
۳-۱-۱-۳- آیات منصب «وزارت»……………………………………………………………………. ۱۳۸
۳-۱-۱-۴- آیات «اختیار»……………………………………………………………………………….. ۱۳۸
۳-۱-۱-۵- آیات «اصطفاء» و «اجتباء»………………………………………………………………. ۱۴۰
۳-۱-۱-۶- آیات اعطاء مقام «نبوت» و «رسالت»………………………………………………… ۱۴۲
۳-۱-۱-۷- آیات «مکنت دادن» و «اعطاء ملک»………………………………………………….. ۱۴۳
۳-۱-۲- وجوب نص بر امام……………………………………………………………………………….. ۱۴۴
۳-۱-۲-۱- نص در مورد خلافت هارون…………………………………………………………… ۱۴۴
۳-۱-۲-۲- نص بر فرمانروایی طالوت………………………………………………………………. ۱۴۵
۳-۱-۲-۳- عنصر وصیت در سیره انبیاء الهی…………………………………………………….. ۱۴۷
۳-۱-۳- علم و شجاعت از شرایط خلافت و امامت……………………………………………….. ۱۵۲
۳-۱-۳-۱- قصه حضرت آدم(ع) و تعلیم أسماء…………………………………………………. ۱۵۲
۳-۱-۳-۲- قصه طالوت………………………………………………………………………………….. ۱۵۴
۳-۱-۴- عصمت امام…………………………………………………………………………………………. ۱۵۶
۳-۱-۴-۱- آیات قصص بیانگر عصمت امام……………………………………………………… ۱۵۶
۳-۱-۴-۱-۱- آیات استخلاف آدم(ع)…………………………………………………………… ۱۵۷
۳-۱-۴-۱-۲- آیه ابتلاء ابراهیم(ع)……………………………………………………………….. ۱۵۸
۳-۱-۴-۱-۳- آیه «وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا..»…………………………………………. ۱۶۲
۳-۱-۴-۱-۴- آیه «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً..»…………………………………………….. ۱۶۵
- ۹۹/۰۹/۰۵