تاثیر نام و نشان ملی بر نام و نشان شرکت های ایرانی در بازار هدف- قسمت ۳۲
۹/۰ و بالاتر۰۰/۱ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب، RMSEA۰۸/۰ و کمتر۰۰۰/۰
همان طور که مشخصه های برازندگی جدول نشان می دهد داده های این پژوهش با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازش مناسبی دارد و این بیانگر همسو بودن سوالات با سازه های نظری است.
- تحلیل عامل تاییدی متغیر وابسته نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار هدف ( خودرو سمند)
در پرسشنامه بررسی تاثیر نام و نشان ملی بر نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار هدف، میزان تاثیر متغیر وابسته نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار هدف با بهره گرفتن از ۸ سوال بررسی شده است(سوال های ۱۹ تا ۲۶). در مدل اولیه معیارهای P-Value سطوح قابل پذیرش را نداشت و این یعنی مدل اولیه دارای برازش مناسب نبود و قابلیت استفاده نداشت و برای بهبود مدل، باید مدل اولیه وارد فاز اصلاح می شد. بر اساس جدول زیر مشاهده می شود که مدل اولیه پس از سه مرحله و در قالب مدل سوم به زیر بنای عاملی مناسب جهت استفاده در مدل ساختاری رسیده است؛ لذا انجام عملیات اصلاح که با آزاد نمودن مقدار کوواریانس های بین نشانگرها جهت دست یابی به بهترین ماتریس کوواریانس انجام شده است در مدل سوم متوقف شد. جهت بررسی معنی داری مدل نهایی، شاخص های نیکویی برازش مدل های برازش یافته در جدول زیر آمده است:
جدول ۴ – ۲۱ شاخص های نیکویی برازش مدل اولیه و نهایی تحلیل عامل تاییدی متغیر وابسته نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید. |
مدل های برازش یافته | Chi-Square | Df | RMSEA | P-Value |
مدل اولیه | ۱۷/۴۴ | ۲۰ | ۰۶۴/۰ | ۰۰۱۴۳/۰ |
مدل دوم | ۱۴/۳۲ | ۱۹ | ۰۴۸/۰ | ۰۳۰۱۰/۰ |
مدل نهایی | ۸۶/۲۶ | ۱۸ | ۰۴۱/۰ | ۰۸۱۵۷/۰ |
مدل زیر مدل استاندارد شده نهایی بررسی متغیر نام و نشان ملی بر نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار هدف در نرم افزار لیزرل می باشد که رابطه متغیر با نشانگرهای آن ترسیم شده است:
شکل ۴ – ۱۱ مدل استاندارد شده نهایی بررسی متغیر وابسته نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار در نرم افزار لیزرل
با توجه به شکل بالا معیارهای RSMEA، P-Value و کای دو تقسیم بر درجه آزادی در سطح قابل قبولی قرار دارند و مدل دارای برازش مناسب می باشد. لذا می توان پارامتر های برآورد شده در مدل را به لحاظ آماری قابل اتکا دانست و از تطابق پذیری نشانگرها با سازه های مورد مطالعه استفاده نمود. شکل بالا نشان می دهد که سوال ۲۶ دارای بیشترین تاثیر با میزان تاثیر ۴۳/۰- و سوال ۱۹ دارای کمترین تاثیر با میزان تاثیر ۰۸/۰ روی عامل نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار می باشند.
اکنون به بررسی معنی داری هر یک از روابط فوق با بهره گرفتن از نمودار آماره تی استودنت می پردازیم. با توجه به اینکه مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل زیر برای هر یک از سوال ها غیر از سوال های ۱۹ و ۲۲ بیشتر از ۹۶/۱ است، در نتیجه همه روابط فوق بجز رابطه سوال های ۱۹ و ۲۲ معنی دار می باشند. مقدار آماره تی استودنت نشان داده شده در شکل زیر برای سوال های ۱۹ و ۲۲ کمتر از ۹۶/۱ است، در نتیجه رابطه بین این سوال ها و متغیر وابسته عوامل سازمانی معنی دار نیست و برای تجزیه و تحلیل های بعدی و استفاده در مدل معادلات ساختاری باید این سوال ها حذف شوند.
شکل ۴ – ۱۲ مقادیر t-value مدل استاندارد نهایی بررسی عامل وابسته نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار در نرم افزار لیزرل
با توجه به مقادیر آماره تی استیودنت مربوط به خطا ها ملاحضه می گردد که مقادیر این آماره برای همه سوال ها بیشتر از ۹۶/۱ است و نشان می دهد که با مقدار معناداری از خطا مواجه هستیم البته به دلیل اینکه روابط بین این سوال ها با متغیر وابسته عوامل سازمانی همه بالا و معنی دار هستند، این خطاها قابل چشم پوشی است. برای آنکه نشان دهیم این مقادیر به دست آمده تا چه حد با واقعیت های موجود در مدل تطابق دارد باید شاخص های برازش مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین با توجه به بار های عاملی موجود در هر یک از ابعاد می توان در مورد اهمیت هر یک از نشانگرها تصمیم گیری نمود.
جدول ۴ – ۲۲ بارهای عاملی و T-Value نشانگرهای مربوط به بررسی عامل وابسته نام و نشان شرکت ایران خودرو در بازار
- ۹۹/۱۲/۱۸