پایان نامه تأثیر الیاف فولادی بر خصوصیات مکانیکی و عملکرد درمقابل حرارت و یخزدگی بتن سبک خودمتراکم
عنوان صفحه
جدول 3–7- نقص بتنهای خارج از محدوده مجاز. 84
جدول 3-8- راهکارهای رفع نقصهای بتن تازه خودمتراکم 85
جدول 4-1- طرح اختلاطهای به کار رفته در آمریکا، کانادا و ژاپن 111
جدول 4-2- وزن مخصوص مصالح سنگی 114
جدول 4-3- طرح اختلاط بر اساس مقاومت 28 روزه. 118
جدول 5-1- طرح آزمایشها 124
جدول 5-2- طرح کلی اختلاطها 125
جدول 5-3- طرح اختلاط 1 125
جدول 5-4- نتایج آزمایشهای بتن تازه. 125
جدول 5-5- نتایج آزمایشهای بتن سختشده 126
جدول 5-6- طرح اختلاط 2 127
جدول 5-7- نتایج آزمایشهای بتن تازه. 127
جدول 5-8- نتایج آزمایشهای بتن سختشده 128
جدول 5-9- طرح 3 اختلاط 129
جدول 5-10- نتایج آزمایشهای بتن تازه 129
جدول 5-11- نتایج آزمایشهای بتن سختشده 129
جدول 5-12- طرح اختلاط 4 130
جدول 5-13- نتایج آزمایشهای بتن تازه 131
جدول 5-14- نتایج آزمایشهای بتن سختشده. 131
جدول 5-15- طرح اختلاط 5 132
جدول 5-16- نتایج آزمایشهای بتن تازه. 132
جدول 5-17- نتایج آزمایشهای بتن سختشده. 132
عنوان صفحه
جدول 5-18- ششمین طرح اختلاط 134
جدول 5-19- نتایج آزمایشهای بتن تازه. 134
جدول 5-20- نتایج آزمایشهای بتن سختشده. 134
جدول 5-21- طرح اختلاط 7 136
جدول 5-22- نتایج آزمایشهای بتن تازه 136
جدول 5-23- نتایج آزمایشهای بتن سختشده 136
جدول 5-24- طرح اختلاط 8 137
جدول 5-25- نتایج آزمایشهای بتن تازه 138
جدول 5-26- نتایج آزمایشهای بتن سختشده 138
جدول 5-27- طرح اختلاط 9 139
جدول 5-28- نتایج آزمایشهای بتن تازه 139
جدول 5-29- نتایج آزمایشهای بتن سختشده 139
جدول 5-30- طرح اختلاط 10. 140
جدول 5-31- نتایج آزمایشهای بتن تازه 141
جدول 5-32- نتایج آزمایشهای بتن سختشده 141
جدول 5-33- نتایج آزمایشها بتن تازه همه طرحها. 142
جدول 5-34- نتایج آزمایشهای بتن سختشده همه طرحها 143
جدول 5-35- مقادیر پیشنهادی بتن سبک خودمتراکم 148
جدول 5-36- طرح اختلاط منتخب. 150
جدول 5-37- محدوده آزمایشهای بتن تازه. 150
جدول 5-38- مقاومتهای مکانیکی طرح منتخب. 150
جدول 5-39- مشخصات الیاف به کار رفته. 151
عنوان صفحه
جدول 5-40- نتایج آزمایشهای بتن تازه با 5/0% الیاف. 151
جدول 5-41- نتایج آزمایشهای مکانیکی بتن با 5/0% الیاف. 151
جدول 5-42- نتایج آزمایشهای بتن تازه با 1% الیاف. 152
جدول 5-43- نتایج آزمایشهای مکانیکی بتن با 1% الیاف. 152
جدول 5-44- نتایج آزمایشهای بتن تازه با 5/1% الیاف. 153
جدول 5-45- نتایج آزمایشهای مکانیکی بتن با 5/1% الیاف. 153
جدول 5-46- درصد تغییرات پارامترهای خودتراکمی درصدهای مختلف الیاف. 156
جدول 5-47- مقاومت فشاری سنین مختلف بتن الیافی 161
جدول 5-48- درصد تغییرات مقاومت فشاری بتن الیافی 163
جدول 5-49- درصد تغییرات مقاومت کششی بتن الیافی 166
جدول 5-50- درصد تغییرات نیروی وارده در آزمایش خمشی تیر بتنی با درصدهای مختلف الیاف. 167
جدول 5–51- مقاومت نمونهها پس از آزمایش حرارتی 172
جدول 5–52- درصد کاهش وزن نمونهها در اثر آزمایش حرارتی 173
جدول 5–53- زمان مقاومت بتن الیافی در برابر حرارت ناگهانی C○ 950. 178
جدول 5-54- درصد کاهش وزن نمونهها در اثر آزمایش یخزدگی و آبشدگی 179
جدول 5-55- تغییرات مقاومت فشاری نمونههای تحت سیکل حرارتی 180
فصل اول
معرفی بتن خودمتراکم
مقدمه
بتن به عنوان پر مصرفترین مصالح ساختمانی در تمامی دنیا شناخته میشود که استفاده از آن همچنان در حال افزایش است. با گسترش استفاده از بتن، اقتصاد و دوام و کیفیت آن اهمیت ویژهای مییابد. در سازههای بتنی برای رسیدن به مقاومت مورد نیاز و کاهش تخلخل و هوای درون بتن، همچنین حصول پایایی، بتن به روشهای مختلف لرزانده میشود. با استفاده روزافزون از بتن و کمبود کارگران ماهر ساختمانی و مشکلات عدیده در اجرا و متراکم سازی بتن، از جمله سروصدا و هزینه بالای امور اجرایی، بالأخص در موارد با تراکم بالای آرماتور، تراکم بتن به طور کامل و رضایت بخش صورت نگرفته و سبب ایجاد مشکلاتی در مقاومتهای مکانیکی بتن میگردد. لذا ساخت بتنی بدون نیاز به امور اجرایی برای متراکم کردن، رویای تکنولوژیستهای بتن بوده تا بتوانند با استفاده از مواد افزودنی مختلف و تغییر در درصدهای مصالح به کار رفته، به این مهم دست یابند و با ایجاد بتن خودمتراکم این نقیصه را رفع کنند [1].
ا
یده بتن خودمتراکم اولین بار در سال 1986 در ژاپن توسط شخصی به نام Okamura مطرح گردید [2] و به تدریج از ژاپن به اروپا و سایر نقاط جهان توسعه یافت. برای بهبود کارایی بتن خودمتراکم، ناگزیر از فوقروانکنندهها استفاده میشود. استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی روانکننده برای روانی بتن میتواند سبب ایجاد جداشدگی در ذرات بتن و عدم کارایی آن شود. استفاده از فوقروانکنندههای نسل جدید و فیلر در بتن، ضمن ایجاد روانی لازم در بتن، از جداشدگی ذرات بتن جلوگیری کرده و بتنی کارا را به ارمغان میآورد.
از سویی هزینههای بالای ساخت و ساز، به خصوص هزینههای تحمیل شده از سوی بار مرده، طراحان و مجریان را به فکر کاهش بار مرده به کار رفته در سازهها، به خصوص سازههای مرتفع، و به تبع آن کاهش هزینههای ساخت و ساز انداخته است. ایجاد و استفاده از بتن سبک با استفاده از سنگدانههای سبک، راهی برای کاهش این بار مرده میباشد که تلفیق این خاصیت با خاصیت خودتراکمی، سبب ایجاد بتن سبک خودمتراکم میشود. از مزایای استفاده از بتن خودمتراکم میتوان به موارد زیر اشاره کرد [3]:
1- افزایش سرعت اجرای سازههای بتنی
2- اطمینان از تراکم کافی در مناطق با تراکم بالای آرماتور
- ۹۹/۰۲/۰۷