پایان نامه : اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات …
عنوان پایان نامه
اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی
استاد راهنما:
علی حیرانی
استاد مشاور:
کامران یزدانبخش
آبان ماه ۹۳
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده:
اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیش بینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ۸ هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی میباشد. تعداد ۲۰ آزمودنی کودک در دامنه سنی ۸-۱۲سال از بین کودکان اختلال هماهنگی رشدی مدارس استثنایی شهرستان کرمانشاه حضور داشتند به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی شامل ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بود، که طی سه جلسه در هفته و ۵۰ دقیقه تمرینات انجام میگردید. متغیرهای حرکتی (نظیر تعادل ایستا، تعادل پویا، هماهنگی دو دستی، هماهنگی چشم و دست) و شناختی (نظیر زمان واکنش ساده و انتخابی، زمان پیش بینی، حافظه فعال) قبل و بعد از تمرینات توسط ابزار معتبر (تست تعادل ایستای لک لک، تست تعادل پویای Y، دستگاه هماهنگی دو دستی و دستگاه هماهنگی چشم و دست، دستگاه سنجش زمان واکنش ساده و انتخابی، دستگاه زمان پیش بینی، نرم افزار حافظه فعال)، اندازه گیری شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده ها با بهره گرفتن از آزمون کولمو گرف- اسمیرنوف، از آزمون های t همبسته و مستقل برای مقایسه نتایج درون و بین گروهی استفاده شد. پیشرفت معنی داری در همه متغیرهای اندازه گیری شده از پیشآزمون تا پسآزمون در گروه آزمایش وجود داشت (p<0/05). همچنین یافته ها نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در متغیرهای اندازه گیری شده به طور معنی داری بهتر بودند (p<0/05). بنابراین الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد می کند که انجام تمرینات ادراکی- حرکتی موجب بهبود عملکرد حرکتی و شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی میشود.
کلیدواژهها: تمرینات ادراکی- حرکتی، اختلال هماهنگی رشدی، قابلیتهای حرکتی و شناختی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
مقدمه و بیان مسئله. ۲
اهمیت و ضرورت ۶
اهداف پایان نامه ۷
هدف کلی. ۷
اهدف اختصاصی. ۸
پیشفرضهای پژوهش. ۸
فرضیه ها. ۹
محدودیت های پژوهش. ۹
قلمرو پژوهش ۹
محدودیت های غیر قابل کنترل ۱۰
تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش. ۱۰
اختلال هماهنگی رشدی ۱۰
تمرینات ادراکی- حرکتی . ۱۰
پیش بینی . ۱۱
تعادل ایستا ۱۱
تعادل پویا ۱۱
حافظه فعال ۱۲
زمان واکنش. ۱۲
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه ۱۵
اختلال رشدی ویژه ۱۵
اختلال هماهنگی رشدی ۱۶
DCD چیست؟. ۱۶
نام های دیگر ۱۷
چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟. ۱۷
مشکلات حرکتی ۱۷
نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت. ۱۷
مشکلات در ضمینه مهارتهای حرکتی ضعیف ۱۷
ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری . ۱۸
ادراک ۱۸
عدم یکپارچگی حسی ۱۹
ضعف آگاهی و هشیاری بدنی. ۱۹
تنش کم عضلانی ۱۹
وضعیت قرارگیری بدن ۱۹
سازماندهی .۲۰
یادگیری وظایف جدید یا دشوار ۲۱
مشکلات رفتاری ۲۱
ضعف توجه . ۲۲
ضعف تمرکز . ۲۲
ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی ۲۳
تغییرپذیری ۲۳
مشکلات اجتماعی . ۲۳
در خانه . ۲۳
مشکلات مراقبت از خود . ۲۳
غذا خوردن ۲۴
لباس پوشیدن . ۲۴
در مدرسه . ۲۴
مشکلات خاص در یادگیری . ۲۴
زبان . ۲۵
نوشتن . ۲۵
خواندن ۲۵
علل خام حرکتی چیست؟ . ۲۶
عوامل مربوط به مادر ۲۷
عوامل مربوط به زایمان ۲۷
عوامل روانی اجتماعی رشد ۲۸
داشتن انتظارات نامعقول از کودک . ۲۸
بد رفتاری با کودک ۲۹
بد کارکردی های مغزی . ۲۹
فرضیه مخچه ۳۰
فرضیه هسته های قاعدهای . ۳۱
فرضیه آهیانه . ۳۳
مناطق دیگر . ۳۴
اختلالات عصبی حرکتی ۳۵
اختلالات تشنجی ۳۵
اختلالات تکانشی ۳۵
پیشنهادات و فعالیتهایی برای مهارتهای حرکتی در حال توسعه ۳۵
فاکتورهای اندازه گیری شده ۳۷
تعادل. ۳۷
اهمیت تعادل در وضعیت بدنی ۳۸
تعادل ایستا. ۳۸
تعادل پویا ۳۹
تئوریهای تعادل ۳۹
تئوری رفلکس سلسله مراتبی ۳۹
تئوری سیستمها. ۳۹
سیستمهای درگیر در کنترل تعادل ۴۰
مکانیزمهای حرکتی در کنترل تعادل ۴۰
تون پاسچرال . ۴۰
تون عضلانی. ۴۱
سیستمهای عصبی درگیر در تعادل ۴۲
سیستم وابران محیطی ۴۲
مکانیزمهای حسی در کنترل تعادل. ۴۲
سیستم بینایی ۴۲
سیستم حسی- پیکری. ۴۳
سیستم دهلیزی ۴۳
سیستم عصبی کنترل کننده تعادل. ۴۴
هماهنگی . ۴۵
هماهنگی دو دستی ۵۰
هماهنگی چشم و دست . ۵۳
زمان واکنش ۵۵
پیش بینی ۵۷
حافظه ۵۹
حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت ۶۰
ادراک و حرکت . ۶۳
تمرینات ادراکی- حرکتی ۶۳
اختلال در برنامه حرکتی . ۶۳
فرایند ادراکی- حرکتی ۶۵
حرکات ادراکی- حرکتی ۶۷
حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی ۶۸
تعادل ۶۸
آگاهی فضایی. ۶۹
آگاهی زمانی ۷۰
آگاهی بدنی و جهت یابی . ۷۲
نظریه های ادراکی- حرکتی . ۷۲
نظریه ادراکی – حرکتی کپارت . ۷۳
تحقی یرامون اثر بخشی برنامه های ادراکی- حرکتی . ۷۳
تاریخچه و انواع آزمونهای حرکتی . ۷۴
پیشینه پژوهش ۷۶
پژوهش های داخل کشور ۷۶
پژوهش های خارج کشور ۷۹
نتیجه گیری ۸۷
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه. ۹۱
طرح پژوهش ۹۱
جامعه و نمونه آماری . ۹۲
مهیارهای ورود به تحقیق. ۹۲
ملاک های خروج شرکت کنندگان ۹۲
متغیرهای پژوهش. ۹۲
متغیر مستقل: . ۹۳
متغیر وابسته: ۹۳
ابزار پژوهش ۹۳
روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی ۹۴
روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست . ۹۵
روش اجرای آزمون زمان واکنش . ۹۶
روش اجرای آزمون زمان پیش بینی . ۹۷
نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا ۹۷
نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر . ۹۸
سیاهه اختلال هماهنگی رشدی ۹۸
نحوه اجرای آزمون تعادل پویا . ۹۹
فرایند انجام پژوهش ۱۰۰
پروتکل تمرینی ۱۰۱
ملاحظات اخلاقی . ۱۰۲
ابزار تجزیه و تحلیل. ۱۰۲
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه. ۱۰۶
اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنیها ۱۰۶
توزیع دادهها. ۱۰۷
روش دلتا ۱۰۸
آزمون نرمال بودن داده ها ۱۱۰
آزمون فرضیهها. ۱۱۱
فرضیه اول. ۱۱۱
فرضیه دوم ۱۱۳
فرضیه سوم. ۱۱۴
فرضیه چهارم ۱۱۶
فرضیه پنجم ۱۱۷
فرضیه ششم. ۱۱۹
فرضیه هفتم ۱۲۰
جمع بندی. ۱۲۲
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه ۱۲۵
خلاصه پژوهش ۱۲۵
بحث ۱۲۷
قابلیتهای حرکتی. ۱۲۷
قابلیتهای شناختی. ۱۳۱
نتیجه گیری ۱۳۳
پیشنهادات. ۱۳۵
پیشنهادات کاربردی . ۱۳۵
پیشنهادات پژوهشی ۱۳۵
پیوست۱۳۶
منابع ۱۳۶
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار ۴-۱- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعادل ایستا دو گروه تجربی و کنترل. ۱۱۲
نمودار ۴-۲- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعادل پویای کلی دو گروه تجربی و کنترل ۱۱۴
نمودار ۴-۳- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هماهنگی دو دستی دو گروه تجربی و کنترل ۱۱۵
نمودار ۴-۴- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هماهنگی چشم و دست دو گروه تجربی و کنترل . ۱۱۷
نمودار ۴-۵- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان واکنش انتخابی دو گروه تجربی و کنترل(ثانیه) ۱۱۸
نمودار ۴-۶- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان واکنش ساده دو گروه تجربی و کنترل(ثانیه) ۱۱۸
نمودار ۴-۷ – مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان پیش بینی دو گروه تجربی و کنترل (ثانیه) . ۱۲۰
نمودار ۴-۸ – مقایسه پیش آزمون و پس آزمون حافظه کلی دو گروه تجربی و کنترل. ۱۲۱
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۴-۱- اطلاعات توصیفی مربوط به آزمودنیها. ۱۰۶
جدول ۴-۲- جدول نتایج پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای شناختی . ۱۰۷
جدول ۴-۳- جدول نتایج پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای حرکتی ۱۰۸
جدول ۴-۴- دلتای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای شناختی ۱۰۹
جدول ۴-۵- دلتای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای حرکتی ۱۰۹
جدول ۴-۶- آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف در رابطه با دلتای بین پیش آزمون و پس آزمون در قابلیتهای شناختی ۱۱۰
جدول ۴-۷- آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف در رابطه با دلتای بین پیش آزمون و پس آزمون در قابلیتهای حرکتی ۱۱۱
جدول ۴-۸- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در تعادل ایستا ۱۱۲
جدول ۴-۹- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در تعادل ایستا ۱۱۲
جدول ۴-۱۰- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در تعادل پویا کلی. ۱۱۳
جدول ۴-۱۱- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در تعادل پویای کلی. ۱۱۴
جدول ۴-۱۲- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در هماهنگی دو دستی. ۱۱۵
جدول ۴-۱۳- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در هماهنگی دو دستی ۱۱۵
جدول ۴-۱۴- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در هماهنگی چشم و دست ۱۱۶
جدول ۴-۱۵- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در هماهنگی چشم و دست ۱۱۷
جدول ۴-۱۶- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در زمان واکنش ساده و انتخابی. ۱۱۸
جدول ۴-۱۷- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل درزمان واکنش ساده و انتخابی ۱۱۹
جدول ۴-۱۸- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در زمان پیش بینی ۱۱۹
جدول ۴-۱۹- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در زمان پیش بینی ۱۲۰
جدول ۴-۲۰- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در حافظه فعال کلی. ۱۲۱
جدول ۴-۲۰-نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در حافظه فعال کلی ۱۲۲
مقدمه و بیان مسئله
در زندگی کودک پیش از رفتن به مدرسه رشد مهارتهای حرکتی نقش اساسی را در یادگیری بعدی دارد عدهای از محققین (کپارت، کتمن، بارک[۱]) معتقدند یادگیری حرکتی مبدأ هر یادگیری است و فرایندهای ذهنی عالیتر پس از رشد مناسب سیستم حرکتی و سیستم ادراکی و همچنین پیوندهای ارتباطی میان یادگیری حرکتی و ادراکی به وجود میآید. در حقیقت ابتداییترین پاسخهای رفتاری کودکان از نوع حرکتی است کودک با کمک این رفتارهای حرکتی به درک خود و دنیای اطراف نائل میشود و این تجارب حرکتی زیربنای آگاهیها و یادگیریهای او را فراهم می کند و در دوران کودکی آمیختگی و پیوستگی فعالیتهای حرکتی و ذهنی بسیار بالا است. میتوان تا حدود زیادی ریشه رفتارهای ذهنی تکاملیافته تر را نیز در یادگیری حرکتی جستجو کرد. رشد عصبی و عضلانی کودک پایه لازم جهت رشد و تکامل فزاینده فعالیت روانی– حرکتی وی را فراهم میسازد و با توسعه سیستم عصبی عضلانی رشد مهارتهای حرکتی و تواناییهای حرکتی پایه جدا میباشد (دانیل دی، ویلیامز رای، سینکلر،۱۹۹۰).
در دنیای امروز دیگر به ورزش به عنوان سرگرمی و تفریح نگاه نمی شود؛ بلکه نقش ورزش در سلامت روانی انسان مورد قبول همه است. این امر به گونهایست که ورزش به عنوان یک رویکرد درمانی، در درمان بسیاری از اختلالات و ناتوانیها به خصوص در کودکان مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از برنامه های معتبر، برنامه های تمرینی ادراکی- حرکتی هستند که بر پایه سطح تکامل، تنظیم شده اند و بسیاری از عناصر دیگر را دارا میباشند. افزایش آگاهیهای بدنی، فضایی، جهتدار و زمانی به عنوان وسیله هدایت کودک به سوی کنترل حرکتی را افزایش داده و توانایی در انجام حرکات را ایجاد می کند (پلهام[۲]، بندر[۳]، ۱۹۸۳). اختلال هماهنگی رشد حرکتی (DCD)[4] عبارتی است که انجمن روانپزشکی آمریکا برای توصیف کودکانی که در اجرای برخی از مهارتهای حرکتی با مشکل مواجه بوده و از شایستگی حرکتی لازم جهت مقابله با نیازهای حرکتی زندگی روزمره خود رنج میبرند پیشنهاد کرده است. براساس معیارهای تشخیصی ارائهشده در متن تجدیدنظر شده راهنمای انجمن(DSM-IV-TR)[5] تشخیصی و آماری اختلالهای روانی حرکتی، معیار الف: هماهنگی این دسته از کودکان به طور بارزی نسبت به سن و توانایی هوشی آنها پایین تر است؛ معیار ب: این مشکلات هماهنگی اثرات منفی مشخصی بر پیشرفت تحصیلی و فعالیتهای روزمره زندگی آنها میگذارد؛ معیار ج: این اختلال سبب بروز وضعیت پزشکی خاص یا اختلالات رشدی وسیع نمیباشد (انجمن روانپزشکی امریکا، ۱۳۸۱). اختلال هماهنگی پیشرونده (DCD) به عنوان یک صدمهی قابلملاحظهی هماهنگی حرکتی مطرح شده است. هنگامی این تشخیص گذاشته میشود که اختلالات حرکتی مذکور تأثیرات منفی قابلملاحظهای بر برخی از جنبههای دیگر زندگی فرد داشته باشد که معمولاً تأثیر بسزایی بر امور تحصیلی و فعالیتهای روزمره زندگی دارد. این اختلال با اختلالات پیشپاافتاده و ناچیز دوران کودکی شروع میشود و معمولاً بین سنین ۶ تا ۱۲ سالگی تشخیص داده میشود. این اختلال هم به صورت مجزا وجود دارد وهم به صورت توأم با سایر اختلالات مانند اختلالات یادگیری[۶] یا [۷]ADHDممکن است وجود داشته باشد. هنگامیکه از کلمه دیسپراکسیا استفاده میشود تعریف بیشتر به سمت سازماندهی برنامهریزی و سازماندهی حرکتی میل مینماید (مورن اف بل، ۲۰۰۶).
سالهای اول زندگی دوره بسیار مهم تکامل حواس و به تبع آن ادراک و شناخت میباشد. در این سالها درک و شناخت از محیط افزایشیافته و مهارتهای حرکتی کمکم رشد می کنند. برخی از کودکان در مهارتهای حرکتی نظیر حرکات روزانه خود که نیازمند هماهنگی میباشد، مشکلدارند. اختلال در اجرای حرکات هماهنگ دغدغه همیشگی برخی از والدین، مربیان، معلمان و محققان علوم حرکتی و توانبخشی بوده است تا جایی که سال ۱۹۳۰، دوره نشانگان دست و پا چلفتی نامیده شد (آمراتونگا[۸]، ۲۰۰۴). این نشانگان به معنی وضعیت رفتارهای حرکتی بی دست و پا که می تواند باهر ناحیه عصبی خاص ارتباط داشته و باعث اختلال و یا آسیب شود، میباشد. اگر چه این اصطلاح همچنان مورد استفاده قرار میگیرد، اما در حال حاضر اصطلاح اختلال هماهنگی رشدی مورد استفاده مجامع علمی و آکادمیک رایج شده است. به عبارت دیگر آنها کودکانی هستند که دارای اختلال هماهنگی رشدی (DCD) هستند (مورن اف بل، ۲۰۰۲). اختلال هماهنگی رشد (DCD) یک اصطلاح عمومی در توضیح مشکلات مهارتهای فیزیکی میباشد که شباهتی به بیماری شناختهشده یا تأخیر کلی ندارد، این اختلال بر نحوه عملکرد شخص مبتلا تأثیر میگذارد. DCD زمانی رخ میدهد که در رشد مهارتهای حرکتی تأخیر ایجاد شود و یا در حین اجرای حرکات هماهنگ شده مشکلی به وجود آید که باعث ناتوانی در انجام وظایف روزمره خواهد شد. به عبارت دیگر طرح و اجرای جابجای حرکت فرد دچار آسیب میشود (جیویس[۹]، ۲۰۰۳). اختلال هماهنگی رشدی برای توضیح مشکلاتی در زمینه رشد مهارتهای حرکتی به کار می رود، این عارضه در ابتدای زمینه یادگیری و یا حرکتهایی که نیاز به هماهنگی حرکتی دارند به صورت یک مشکل آشکار خواهد شد. میزان شیوع اختلالات هماهنگی رشد در میان کودکان (۷سال) حدود ۵ تا ۶ درصد گزارش شده است که مشکلاتی از جمله تأخیر رشدی، اختلال تعادل، اختلال ادراکی و ضعف و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا تأیید شده است (انجمن روانپزشکی امریکا، ۱۹۹۴) و براساس گزارشها، پسران سه تا هفت برابر بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا میشوند (کادسیو[۱۰] و گیلبرگ[۱۱]، ۱۹۹۹). سایر مشکلات این کودکان که به دو دستهی جسمانی و حرکتی شامل: آگاهی بدنی پایین، مشکلاتی در انجام حرکات درشت و ظریف، تأخیر در یادگیری مهارتهای حرکتی خاص، اختلال در انجام فعالیتهایی که به تغییر مداوم وضعیت بدن نیاز دارد و فعالیتهایی که نیاز به هماهنگی دو طرف بدن دارد؛ و رفتاری شامل: خستگی زودرس، آستانه تحمل ناکامی پایین و اجتناب از بازی تقسیم میشوند (میسیونا[۱۲]، ۲۰۱۱).
حدود ۲/۱ کودکان در سن پیشدبستانی به اختلالات هماهنگی رشدی مبتلا میشوند، مشکل شدید در هنگام نشستن، ناتوانی در ایستادن بدون کمک، ناتوانی یا مشکل شدید در هنگام چهار دست و پا رفتن، راه رفتن خیلی کند و تعدادی از نشانههای سنین دبستانی دیده میشوند نظیر مشکل در گرفتن مداد یا نقاشی کردن، مشکل در انداختن توپ و دوچرخهسواری، ضعف در زمان ورزش کردن، مشکل در توجه و تمرکز و یادآوری، نوعی عدم کنترل در همه حرکتها، زمین خوردن مداوم در هنگام بازی و عدم توانایی گرفتن اشیا در دست و غیره (علیزاده، ۱۳۸۳). در کار تحقیقاتی(ساجن[۱۳] و چمبرز[۱۴]، ۲۰۰۵)، با عنوان خام حرکتی در کودکان و بررسی این که آیا این کودکان با افزایش سن بهبود میابند؟ ۱۷ کودک در سن ۶ سالگی مورد آزمون قرارگرفته و سپس در سن ۱۶ سالگی دوباره آزمونها به عمل آمد و مشخص شد مشکلاتی که در ۶ سالگی وجود داشت در ۱۶ سالگی نیز ادامه دارد در یک کار تحقیقاتی دیگر کربی[۱۵] و همکاران که در سال ۲۰۰۸ انجام شد کودکان سوئدی مورد مطالعه قرار گرفتند در این آزمون ۸۱۸ کودک از نظر توانایی درک مطالب هنگام خواندن در سن ۷ سالگی مورد آزمون قرار گرفتند و همین طور در سن ۱۰ سالگی این آزمون تکرار شد نتیجه این که ارتباط معناداری بین نتایج این دو آزمون وجود داشت پس میتوان نتیجه گرفت این کودکان بدون مداخلات درمانی اگرچه بدتر نمیشوند اما بهبودی نیز حاصل نمیگردد (کربی و همکاران، ۲۰۰۸). در سال ۱۳۷۷ آقای بلیانی در پژوهشی با موضوع “تأثیر یک برنامه تمرینی منتخب بر تواناییهای ادراکی- حرکتی پسران کلاس اول دبستان” انجام داد، به این نتیجه رسید که تعادل ایستا، تعادل پویا، سرعت، دقت و هماهنگی تحت تأثیر برنامه تمرینی افزایش قابل ملاحظهای داشته است. با توجه به اهمیت حرکت و تأثیر رشد آن در زندگی در تمام ابعاد وجودی انسان و تجارب حرکتی کسبشده در سنین اولیه که پایههای اصلی رشد و تکامل حرکتی را تشکیل میدهند و همچنین نقشی که فعالیتهای ادراکی حرکتی سازمانیافته در دوران پیش از دبستان در رشد و تکامل حرکتی شناختی کودکان دارند و اینکه بهترین زمان افزایش ظرفیتها و استعدادهای یک انسان، دوران کودکی است، ضرورت و اهمیت تحقیق در زمینه تأثیر فعالیت بدنی بر عملکرد حرکتی و شناختی کودکان کاملاً مشخص شده است. بیشتر تحقیقات به عمل آمده در رابطه با تواناییهای ادراکی- حرکتی مانند نوشتن، خواندن، پیشرفت تحصیلی و. میباشد.
نیس[۱۶] (۱۹۶۶) اظهار داشت کودکانی که دارای مهارتهای حرکتی بهتری هستند، در خواندن و نوشتن نسبت به کودکانی که هماهنگی بدنی ضعیف تری دارند، نمرات بهتری کسب میکنند. تعداد دانشآموزانی که در داخل کشور دچار اختلالات یادگیری هستند ۴ تا ۱۲ درصد گزارش شده است. اینگونه مشکلات باعث افت تحصیلی، سرزنش و تحقیر این کودکان و بروز ناهنجاریهای روانی در جامعه خواهد شد. بسیاری از متخصصان فعالیتهای حرکتی را ادامه بهبود مهارتهای ادراکی میدانند از جمله فرضیه حرکت پاین و ایسایکس (۱۹۹۱). با مرور تحقیقات گذشته و چالشهای موجود این ضرورت احساس می شود که مطالعه بیشتری با روشهای مداخلهای به ویژه با تاکید بر فعالیت بدنی و تمریناتی که منجر به بهبود قابلیتهای حرکتی این دسته از افراد شود، میبایست انجام گیرد. این کودکان در فعالیتهای حرکتی نیازمند به هماهنگی همانند تعادل، اعمال چند عضوی هماهنگ نظیر هماهنگی دو دستی و هماهنگی چشم و دست و همچنین فعالیتهای شناختی نظیر زمان واکنش و پیشبینی، توجه و حافظه هستند که در آن با مشکل مواجه هستند. اگر چه تحقیقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته اما در خور توجه نبوده و اکثراً توصیفی و مقایسهای بوده است. تا کنون تحقیقات اندکی با بهکارگیری فعالیتهای ادراکی و حرکتی بر روی چنین افرادی صورت گرفته است. لازم به ذکر است که فعالیتهای ادراکی حرکتی به دستهای از تمرینات اطلاق میشود که به منظور بهبود قابلیتهای ادراکی کودکان از طریق فعالیت و تمرینات بدنی طراحیشدهاند. فعالیتهایی نظیر تمرینات آگاهی بدنی، آگاهی جهتیابی، آگاهی فضایی و زمانی و غیره در زمره این تمرینات میباشند (رهبانفرد، ۱۳۷۷). با توجه به موضوعات مطرحشده، در پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش تمرینات ادراکی حرکتی بر روی بهبود فرایندهای شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی هستیم. هدف بررسی اثر یک دوره برنامه تمرینات ادراکی- حرکتی بر برخی قابلیتهای حرکتی و شناختی این کودکان است.
- ۹۹/۰۴/۰۷