پایان نامه مقاله تحقیق پروژه دانشگاهی

دانلود مطالب دانشگاهی : پایان نامه مقاله تحقیق پروژه

پایان نامه مقاله تحقیق پروژه دانشگاهی

دانلود مطالب دانشگاهی : پایان نامه مقاله تحقیق پروژه

عنوان

 

بررسی ویژگی­های جمعیت­ شناختی، گرایش، انگیره و موانع مردم برای مشارکت در ورزش شهروندی (مطالعه موردی:شهرکرمانشاه)

 

دانلود مقاله و پایان نامه

 

استاد راهنما:

 

دکتر سیدمحمدحسین رضوی

 

استاد مشاور:

 

دکتر حسین عیدی

 

 

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب:

 

فصل ۱:مقدمه معرفی تحقیق

 

۱-۱ مقدمه.۲

 

۱-۲ بیان مسأله۳

 

۱-۳ ضرورت و اهمیت تحقیق۷

 

۱-۴ اهداف تحقیق.۹

 

۱-۴-۱ هدف اصلی.۹

 

۱-۴-۲ اهداف فرعی.۹

 

۱-۵)سؤال های تحقیق۱۰

 

۱-۵-۱ سؤال اصلی.۱۰

 

۱-۵-۲ سؤال های فرعی.۱۰

 

۱-۶ محدوده پژوهش.۱۰

 

۱-۶- ۱ محدوده­ مکانی۱۰

 

۱-۶-۲ محدوده­ زمانی۱۱

 

۲-۶ محدودیت­های تحقیق.۱۱

 

۱-۷  تعریف واژه ها واصطلاحات۱۱

 

۱-۷-۱ ورزش۱۱

 

۱-۷-۲ ورزش همگانی۱۱

 

۱-۷-۳ گرایش۱۱

 

فصل ۲:مبانی نظری وپیشینه تحقیق

 

۱-۲ مقدمه.۱۳

 

۲-۲ استان کرمانشاه.۱۳

 

۲-۳ ورزش.۱۳

 

۲-۴ فعالیت های ورزشی۱۳

 

۲-۵ ورزش از دیدگاه اندیشمندان۱۴

 

۱-۵-۲ ابن سینا۱۴

 

۲-۵-۲ خواجه نصیرالدین طوسی۱۴

 

۲-۵-۳ ابن خلدون.۱۴

 

۲-۵-۴ شجاع۱۵

 

۲-۵-۵ افلاطون.۱۵

 

۲-۵-۶ آندرهکرسون۱۵

 

۲-۶ دلایل اهمیت ورزش۱۶

 

۲-۷ گرایش.۱۶

 

۲-۸ عوامل مؤثربرگرایش مردم به ورزش.۱۸

 

۲-۹ ورزش همگانی۲۰

 

۲-۱۰ شاخص سنجش ورزش همگانی.۲۰

 

۲-۱۰-۱ تعداد شرکت کنندگان در ورزش همگانی.۲۰

 

۲-۱۰-۲ سطح سلامتی جامعه.۲۰

 

۲-۱۱ ورزش همگانی وطبقه بندی آن۲۱

 

۲-۱۱-۱ ورزش آموزشی.۲۱

 

۲-۱۱-۲ ورزش غیر رسمی۲۱

 

۲-۱۱-۳ ورزش درون بخشی۲۱

 

۲-۱۱-۴ ورزش برون بخشی۲۲

 

۲-۱۱-۵ ورزش باشگاهی۲۲

 

۲-۱۲ ورزش های بومی،محلی و سنتی۲۲

 

۲-۱۲-۱ ورزش بومی۲۲

 

۲-۱۲-۲ ورزش های محلی۲۳

 

۲-۱۳ ورزش های همگانی در جهان۲۳

 

۲-۱۴ سیر تکاملی ورزش های همگانی در جهان۲۴

 

۲-۱۵ ورزش همگانی در ایران۲۵

 

۲-۱۶ فدراسیون ورزش های همگانی.۲۸

 

۲-۱۷ جایگاه فدراسیون ورزش های همگانی.۲۹

 

۲-۱۸ شورای سازمان تربیت بدنی۳۰

 

۲-۱۹ اعضای شورای ورزش همگانی۳۱

 

۲-۲۰ اعضای شورای ورزش همگانی استان۳۲

 

۲-۲۱ اعضای شورای ورزش همگانی شهرستان۳۳

 

۲-۲۲ تشکیلات وساختار فدراسیون ورزش همگانی.۳۳

 

۲-۲۳ شرح وظایف فدراسیون ورزش همگانی.۳۴

 

۲-۲۴ فعالیت های ورزشی برای مقاطع سنی مختلف.۳۶

 

۲-۲۵ انجمن ها وکمیته های فدراسیون ورزش همگانی.۳۶

 

۲-۲۶ شرح وظایف انجمن های ورزشی.۳۶

 

۲-۲۷ انجمن ورزش های بومی و محلی و روستایی وعشایری فدراسیون ورزش همگانی۳۷

 

۲-۲۸ انجمن ورزش آمادگی جسمانی قدراسیون ورزش های همگانی.۳۸

 

۲-۲۹ انجمن ورزش های طبیعی فدراسیون ورزش همگانی۳۹

 

۲-۳۰ انجمن ورزش صبحگاهی فدراسیون ورزش همگانی.۳۹

 

۲-۳۱ انجمن ورزشی بازیها و تفریحات فدراسیون ورزش همگانی.۴۰

 

۲-۳۲ انجمن ورزش بزرگسالان فدراسیون ورزش همگانی.۴۰

 

۲-۳۳ انجمن اسکیت فدراسیون ورزش همگانی.۴۱

 

۲-۳۴ انجمن ورزشی کبدی فدراسیون ورزش همگانی.۴۲

 

۲-۳۵ انجمن ورزشی یوگا فدراسیون ورزش همگانی۴۲

 

۲-۳۶ انجمن ورزشی کارمندان دولت فدراسیون ورزش همگانی.۴۳

 

۲-۳۷ انجمن ورزشی بیماران پیوند اعضا فدراسیون ورزش همگانی.۴۳

 

۲-۳۸ اهداف ورزش های همگانی۴۴

 

۲-۳۹ دستاوردهای ورزش و فعالیت بدنی.۴۶

 

۲-۴۰ مروری بر تحقیقات داخلی.۵۱

 

۲-۴۱ تحقیقات خارجی.۵۵

 

فصل ۳:روش شناسی تحقیق

 

۱-۳ مقدمه۵۹

 

۲-۳ روش تحقیق.۵۹

 

۳-۳ جامعه آماری۶۰

 

۳-۴ نمونه آماری۶۰

 

۳-۵ روش های جمع آماری داده ها واطلاعات.۶۰

 

۳-۵-۱ مطالعات کتابخانه ای.۶۰

 

۳-۵- ۲ پرسشنامه۶۱

 

۳-۶ پایایی وروایی.۶۱

 

۳-۶-۱ بررسی پایایی ابزار تحقیق.۶۱

 

۳-۶-۲ روایی پرسشنامه.۶۲

 

۳-۷ روش های آماری مورداستفاده۶۲

 

۳-۷-۱ تجزیه وتحلیل عامل تأییدی.۶۳

 

۳-۷- ۲آ زمون تی نمونه مستقل ANOV

 

۳ -۷-۳ جمع بندی۶۳

 

فصل ۴:یافته های تحقیق

 

۴-۱ مقدمه۶۵

 

۴-۲ توصیف داده های جمعیت شناختی۶۵

 

۴-۳ بررسی پایایی ابزار تحقیق.۷۷

 

۴-۴ تحلیل عاملی تأییدی.۷۸

 

۴-۵ بررسی نرمال بودن فرضیه ­ها۸۱

 

۴-۶ بررسی فرضیات تحقیق.۸۰

 

۴-۲۱ جدول آماری جنسیت.۸۱

 

۴-۲۲ آزمون نمونه های مستقل جنسیت۸۱

 

۴-۲۳  آزمون ANOVA سن۸۴

 

۴-۲۴  آزمون فراوانی سن۸۴

 

۴-۲۵ جدول فراوانی وضعیت تأهل.۸۶

 

۴-۲۶  نمونه های مستقل وضعیت تأهل۸۶

 

۴-۲۷  آزمون ANOVAتحصیلات.۸۷

 

۴-۲۸ آزمون فراوانی تحصیلات.۸۷

 

۴-۲۹  آزمون ANOVAدرآمد۸۸

 

۴-۳۰  آزمون فراوانی درآمد.۸۹

 

۴-۳۱  آزمون ANOVAهزینه کل.۹۰

 

۴-۳۲  آزمون فراوانی  هزینه۹۰

 

۴-۳۳  آزمون ANOVAهزینه ورزش۹۱

 

۴-۳۴  آزمون فراوانی هزینه ورزش.۹۱

 

فصل ۵:بحث و نتیجه گیری

 

۵-۱ مقدمه.۹۵

 

۵-۲ نتایج مربوط به فرضیات تحقیق۹۵

 

۵-۳ بحث.۹۶

 

۵-۴ پیشنهادات وراهکارها برای حضور بیشتر در ورزش همگانی.۹۷

 

۵-۵ پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی۹۸

 

منابع و مأخذ.۹۹

 

چکیده:

 

این تحقیق باهدف بررسی ویژگی­های جمعیت­شناختی،گرایش، انگیزه­ها وموانع شرکت مردم شهرکرمانشاه به ورزش شهروندی و بررسی رشته­های ورزشی موردعلاقه آنها انجام شد. به این منظور روش تحقیق توصیفی-پیمایشی استفاده شد و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید که روائی آن توسط چند تن از اساتید صاحب نظر و پایائی آن از روش آلفای کرونباخ (آلفا= ./۹۵) تائید گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه شهروندان شهر کرمانشاه می باشند. در پژوهش حاضر از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چندمرحله­ای استفاده شده است که شهر کرمانشاه را به ۶ منطقه تقسیم نموده­ایم و سپس در هر منطقه ۷۵ و در مجموع ۴۵۰ پرسشنامه دربین افراد۱۶ تا۶۰سال توزیع نمودیم و در در پایان از داده های ۴۲۰ پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. پرسشنامه مشتمل بر۵۲ سؤال رتبه بندی شده درزمینه بررسی ویژگی­های جمعیت­شناختی و گرایش مردم به ورزش وموانع شرکت آنان در ورزش و انگیزه­های انان برای شرکت در ورزش شهروندی و همگانی می­باشد. در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از دو نرم افزار SPSS و LISREL از دو نوع آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده­ ها استفاده شده است. در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه­های آماری نظیر  فراوانی، درصد، به رسم نمودارها و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد و در سطح استنباطی، از آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی پرسشنامه، از روش مدل معادلات ساختاری برای رد یا تأیید فرضیات تحقیق، و برای بررسی میزان تبیین متغیرها توسط هر یک از سوالات مرتبط در پرسشنامه از تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که جنسیت افراد وسن آنها ووضعیت تأهل ومقطع تحصیلی  ومیزان سواد ودرآمدخانوار وهزینه­های خانواده وهزینه­های ماهیانه ورزش با میزان مشارکت آنها درفعالیت­های ورزشی تفاوت معنادار وجود دارد و مهمترین انگیزه مردم از ورزش کردن حفظ سلامتی می باشد و حدود ۲۵ درصد مشغله زیاد و نداشتن وقت کافی را مانع اصلی در انجام و ادامه ورزش به صورت مستمر می­دانستند و ۸۴ نفر نیز وجود هزینه بالای روزمرگی و مشکلات عمده مالی و ۶۲ نفر نیز در دسترس نبودن و کمبود برخی لوازم و وسایل ورزشی را به عنوان موانع اساسی و عمده برای انجام فعالیت های ورزشی می­دانستند. ورزش فوتبال نیز بنا به دلایلی همچون پوشش کامل رسانه ها و هیجان بالای آن پرطرفدارترین ورزش و و سپس پیاده روی، بدنسازی و کوهنوردی و ورزش صبحگاهی در رتبه­ های بعدی بوده­ اند.

 

 

فصل اول: مقدمه و معرفی تحقیق

 

۱-۱- مقدمه

 

به طور کلی ورزش در تمام دوران زندگی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و موجب می شود، افراد مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت خود داشته و در تامین سلامت جسمی و روانی آنان تاثیر بسیار زیادی دارد (معدن کن,۶۹). بیش از ۲۰۰۰ سال قبل بقراط، پزشک یونانی در مورد نیاز انسان به فعالیت‌های حرکتی مستمر، اعلام داشت که فعالیت‌های بدنی برای سلامتی ضروری است و ارگان‌های بدن انسان در صورت داشتن تمرینات بدنی معتدل و مستمر، سلامتی خود را حفظ نموده، قوی شده، سرعت عمرشان کاهش پیدا کرده و عمرشان طولانی می‌گردد و چنانچه فعالیت حرکتی از زندگی روزمرهشان دور شود، دستگاه‌های بدن او تنبل و آماده پذیرش بیماری‌های گوناگون گردیده و سرعت رشد آنها کاهش و سرعت عمرشان افزایش یافته و پیری در انسان تسریع می‌شود (قره، ۱۳۸۳). نوع زندگی در قرن حاضرماشینی است پیشرفت های تکنولوژیکی امروزی در عین حال که رفاه و آسایش را برای بشر به ارمغان آورده است اما با کاهش حرکت و فعالیتهای بدنی، شیوه های نوینی را بر زندگی انسان ها حاکم کرده و آثار زیانبار ناشی از فقر وکاهش حرکت، زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات و ناراحتی­های جسمانی و روانی گردیده است. بدون تردید امروزه ورزش و تربیت بدنی به پدیده جهانی تبدیل شده است و در سال­های آغازین قرن بیستم به عنوان یک هنر و البته در راستای ایجاد جامعه سالم مورد توجه بوده است (دبورا، وست، چارلز و بوچر،۱۳۷۵). امروزه تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر و یک نیاز اساسی زیربنایی برای تمام کشورها و جوامع محسوب می­شود و به طور چشمگیر و فزاینده مورد توجه همگان قرار گرفته است.از آثار مثبت این پدیده می­توان به تأمین سلامت و بهداشت جسمانی و روانی، کاهش هزینه­ های درمانی و افزایش میزان تولید و بهره وری شهروندان اشاره کرد. مقوله ورزش و تربیت بدنی می ­تواند به عنوان یک وسیله تفریح و گذران اوقات فراغت و ابزار مؤثر برای جلوگیری از انواع انحرافات اجتماعی به ویژه اعتیاد به سیگار و مواد مخدر باشد.علاوه بر این در دنیای معاصر که عصر هجوم ماهواره ها لقب گرفته است، پدیده ورزش می ­تواند به عنوان ابزاری سالم و نسبتأ ارزان برای مقابله با انواع تهاجمات فرهنگی به کار گرفته شود(به نقل ازحمایت طلب۱۳۸۸). اختصاص دادن مدت کوتاهی از زندگی روزانه به فعالیتهای ورزشی و به ویژه در چارچوب ورزش همگانی، علاوه بر تاثیر آن در تأمین سلامت و نشاط فردی و ارتقای سلامت اجتماعی در پیشگیری از اشاعه برخی از آسیب های اجتماعی نیز مؤثر خواهد بود. از این رو توسعه ورزش همگانی و به صورت راهبردی برای ارتقای فرهنگ شهروندی و تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در امور زندگی شهری به شمار می­آید (ایازی، ۱۳۸۹). ورزش، این پدیده سازمان یافته اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ طی این دوران، ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به خود گرفته و از جنبه­های گوناگونی قابل بررسی است.یکی از مهمترین جنبه­های آن، همگانی بودن آن یا به تعبیری ورزش همگانی است. ورزش همگانی با هدف افزایش مشارکت تمام گروه­های اجتماعی و فراهم کردن تکثرگرایی ورزشی، تقویت ورزش قهرمانی ، ورزش رقابتی، تفریحات سالم و ورزش تفریحی پایه­گذاری شد. امروزه ورزش به ویژه ورزش همگانی از آنجا که موجب افزایش امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می­شود، یکی از زیرشاخص­های توسعه انسانی در جوامع قلمداد می­گردد.همچنین به واسطه افزایش سلامت و نشاط در جامعه سبب کاهش هزینه­ های درمانی و بهداشتی می­شود و بهره وری نیروی کار جامعه را بالا می­برد و از این راه به توسعه همه جانبه آن جامعه کمک می­ کند. ورزش همگانی باوجودسادگی حرکات درزمینه سلامت شهروندان می تواندنقش مهمی را برعهده بگیرد. ازطرف دیگراین نوع ورزش رایگان است و نیازبه سرمایه آنچنانی شهروندان ندارد. به همین علت بررسی گرایش شهروندان مهم است تا برنامه ریزی صحیح دراین زمینه انجام شود (معین الدینی ۱۳۹۱). تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از حوزه­های معارف بشری است (جوادی پور وسمیع نیا،۱۳۹۲)  و ورزش همگانی یکی از شاخه­های آن محسوب می­شود که در تأمین سلامت و بهداشت تن و روان انسان­ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است (رضوی، ۱۳۸۱)  اکثر روان شناسان معتقدند که تنها یک علت یا انگیزه سبب بروز رفتار نیست، بلکه عوامل مختلفی باعث گرایش یا عدم گرایش افراد به امر ورزش می شوند (شفیعی، ۱۳۷۳).از طرفی گرایش افراد به هر موضوعی چند بعدی است بنابراین گرایش به موضوعات باید از از زوایای مختلف ارزیابی شودتا بتوان با تقسیم نمره مرکب به نمرات کوچکتر سهم هر بعد یا هربخش از گرایش را اندازه گیری و اعتبار آن را محاسبه کرد. شناخت خصوصیات و موقعیت افراد و آگاهی ازگرایش­های افراد به فعالیت­های حرکتی و ورزشی نقش مهمی درتصمیم گیری های تربیتی وآموزشی و بهداشتی داردو می تواند دست اندرکاران ومتولیان ورزش رادرفراهم کردن امکانات متناسب باتمایلات وتوانایی­ها ونیازهای جسمی و روانی افراد به منظورایجاد زمینه ­های لازم برای توسعه وگسترش فعالیت­های حرکتی و ورزشی وبرنامه ریزی واقع بینانه واصولی کمک کند.

 

۲-۱- بیان مسئله

 

 نوع زندگی در قرن حاضرماشینی است.پیشرفت تکنولوژی وتأثیر آن در پهنه زندگی انسان­ها، بشر را بافقرحرکتی روبه                                                                        رو ساخته است (معتمدین، ۱۳۸۳). ازآنجایی که حرکت، زندگی و پویایی بشر است و عدم حرکت یا همان فقر حرکتی در هر       سنی با عوارض جانبی چون چاقی، ضعف عضلات، بیماری­های دستگاه گردش خون، تنفس و اختلالات روانی همراه است، بنابراین می­توان گفت حرکت جزء جدانشدنی زندگی انسان­هاست (معتمدین وهمکاران،۱۳۸۸). کاهش تحرک و فعالیت بدنی در زندگی روزمره که به واسطه توسعه و گسترش امکانات و وسایل رفاهی و شیوه ­های نوین زندگی به وجود می­آید ضرورت پرداختن به ورزش و تربیت بدنی را بیش از پیش ایجاب می­ کند و انجام مستمر و منظم حرکات بدنی در این راستا، امری لازم و حیاتی به نظر می رسد (کاشف، ۱۳۷۹). عمده ترین وسیله ی تربیت همگانی درجامعه معاصر درکشورهای پیشرفته ورزش است (شعبانی وهمکاران،۱۳۹۰). امروزه تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر و یک نیاز اساسی زیربنایی برای تمام کشورها و جوامع محسوب می شود و به طور چشمگیر و فزاینده مورد توجه همگان قرار گرفته است.از آثار مثبت این پدیده می­توان به تأمین سلامت و بهداشت جسمانی و روانی، کاهش هزینه­ های درمانی و افزایش میزان تولید و بهره وری شهروندان اشاره کرد. مقوله ورزش و تربیت بدنی می ­تواند به عنوان یک وسیله تفریح و گذران اوقات فراغت و ابزار مؤثر برای جلوگیری از انواع انحرافات اجتماعی به ویژه اعتیاد به سیگار و مواد مخدر باشد. علاوه بر این در دنیای معاصر که عصر هجوم ماهواره­ها لقب گرفته است، پدیده ورزش می ­تواند به عنوان ابزاری سالم و نسبتا ارزان برای مقابله با انواع تهاجمات فرهنگی به کار گرفته شود(حمایت طلب،۱۳۸۸).اساساً توسعه ورزش در ارتباط با افزایش مشارکت و ترویج فرصت‌ها و مزایای حضور در فعالیت‌های ورزشی است. مشارکت در ورزش و فعالیت‌های بدنی دامنه گسترده‌ای از مفاهیم از قبیل حضور کودکان در بازی، مشارکت دادن زنان در ورزش، حضور جوانان در ورزش‌هایی که قانونمند بوده، و نهایتاً توسعه ورزش همگانی، حرفه‌ای و قهرمانی را به هم مرتبط می‌کند (کالیوپی، شیلبوری و کریستین، ۲۰۰۸).با وجود این همه اسناد و مدارک در خصوص ارزش و جایگاه ورزش و تربیت بدنی در توسعه سلامتی و تندرستی متأسفانه در کشور ما هنوز اهمیت و ضرورت ورزش در بین اقشار مختلف جامعه شناخته شده نیست و آن طور که باید و شاید به ارزش و جایگاه ورزش در سلامتی و تندرستی افراد جامعه پرداخته نشده است.عدم تحرک جسمانی یعنی محروم شدن از سلامتی و بهداشت جسمانی، روحی، روانی، شادابی و کارایی که یقینأ صدمات جبران ناپذیری بر کل اجتماع به دنبال خواهد داشت(حمایت طلب،۱۳۸۸). بر اساس نظر متخصصان امور اجتماعی و جامعه شناسان، علل عدم رشد، توسعه و ترویج هر مقوله در یک جامعه را می­توان از ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و.بررسی کرد. ورزش به عنوان یکی از فعالیت­های فراغتی از نوع فعال، نقش تعیین کننده ای در حفظ سلامت جسمی وروحی انسان­ها دارد. داشتن زندگی سالم مستلزم تحرک و فعالیت­های ورزشی است.این موضوع بارها در پژوهش­های مختلف بیان شده است. آگاهی افراد از تاثیرات مطلوب فعالیت­های ورزشی بر دستگاه­های مختلف بدن، موجب شده تا گرایش به این امر روز به روز افزایش یابد (صفانیا،۱۳۸۰). تاکید مردم ازفعالیت­های رقابتی به سمت ورزش­های آزاد تغییر کرده است، این رویکرد در کشورهای دیگر نیز دیده می شود (غفوری و همکاران،۱۳۸۳). تحقیقات انجام شده در قاره اروپانشان می­دهد که رویکرد اصلی انها گسترش ورزش همگانی است (مظفری وهمکار،۱۳۸۴) نتایج رساله دکتری غفوری نیزبه افزایش سرمایه گذاری در ورزش همگانی ایران تاکید دارد (غفوری، ۱۳۸۲) چون این مسئله بر سلامت افراد بیشتری از جامعه تاثیر می­گذارد و سرمایه گذاری دولت، موجب بهبود چند برابری سلامت و بهداشت در جامعه می­شود (غفوری و همکاران، ۱۳۸۲). اختصاص دادن مدت کوتاهی از زندگی روزانه به فعالیت­های ورزشی و به ویژه در چارچوب ورزش همگانی، علاوه بر تاثیر آن در تأمین سلامت و نشاط فردی و ارتقای سلامت اجتماعی در پیشگیری از اشاعه برخی از آسیب­های اجتماعی نیز مؤثر خواهد بود. از این رو توسعه ورزش همگانی به صورت راهبردی برای ارتقای فرهنگ شهروندی و تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در امور زندگی شهری به شمار می­آید (ایازی، ۱۳۸۹).

 

ورزش، این پدیده سازمان یافته اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ طی این دوران، ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به خود گرفته و از جنبه­های گوناگونی قابل بررسی است. یکی از مهمترین جنبه­های آن، همگانی بودن آن یا به تعبیری ورزش همگانی است. ورزش همگانی با هدف افزایش مشارکت تمام گروه­های اجتماعی و فراهم کردن تکثرگرایی ورزشی، تقویت ورزش قهرمانی ، ورزش رقابتی، تفریحات سالم و ورزش تفریحی پایه گذاری شد. امروزه ورزش به ویژه ورزش همگانی از آنجا که موجب افزایش امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه می­شود، یکی از زیرشاخص­های توسعه انسانی در جوامع قلمداد می­گردد. همچنین به واسطه افزایش سلامت و نشاط در جامعه سبب کاهش هزینه­ های درمانی و بهداشتی می شود و بهره وری نیروی کار جامعه را بالا می­برد و از این راه به توسعه همه جانبه آن جامعه کمک می­ کند. ورزش همگانی باوجودسادگی حرکات درزمینه سلامت شهروندان می ­تواند نقش مهمی را برعهده بگیرد.ازطرف دیگراین نوع ورزش رایگان است و نیازبه سرمایه آنچنانی شهروندان ندارد. به همین علت بررسی گرایش شهروندان مهم است تابرنامه ریزی صحیح دراین زمینه انجام شود (معین الدینی ۱۳۹۱). گذشته از این، ورزش همگانی در یک جامعه کارکردهای مطلوبی چون افزایش همدلی، تقویت همبستگی و مشارکت اجتماعی و تحکیم روابط و پیوندهای اجتماعی، کمک به فرآیند جامعه­ پذیری افراد نیز دارد. یکی از جنبه­های مهم و کارکردی ورزش همگانی، پیرامون ورزش قهرمانی است(مول و همکاران ۱۹۹۲). در تحقیقی به اثر ورزش همگانی بر ورزش قهرمانی پرداختند. آنها در مدل معروف اوقات فراغت خود، ورزش همگانی را پایه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه­ای دانسته ­اند. در پژوهش دیگری آزمودنی­ها بر نقش ورزش همگانی و توسعه آن در پیشرفت ورزش قهرمانی تأکید کرده و آن را پشتوانه ورزش حرفه ای و قهرمانی قلمداد کردند (رانسون,۲۰۰۲).

  • milad milad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی