پایان نامه مقاله تحقیق پروژه دانشگاهی

دانلود مطالب دانشگاهی : پایان نامه مقاله تحقیق پروژه

پایان نامه مقاله تحقیق پروژه دانشگاهی

دانلود مطالب دانشگاهی : پایان نامه مقاله تحقیق پروژه

۲-۲-۳) اصول عدالت سازمانی ۲۰

 

۲-۲-۴) ابعاد عدالت سازمانی ۲۳

 

۲-۲-۴-۱) عدالت توزیعی ۲۳

 

۲-۲-۴-۱-۱) اصول عدالت توزیعی ۲۴

 

۲-۲-۴-۲) عدالت رویه ای ۲۹

 

۲-۲-۴-۲-۱)اصول عدالت رویه ای ۳۱

 

۲-۲-۴-۳) عدالت مراوده ای ۳۱

 

۲-۲-۵) طبقه بندی گرینبرگ  از عدالت سازمانی ۳۵

 

۲-۲-۶) چرایی توجه کارکنان به رعایت عدالت در سازمان ۳۷

 

۲-۲-۶-۱) رویکرد ابزاری به عدالت : مدل منافع شخصی ۳۸

 

۲-۲-۶-۲) رویکرد اجتماعی به عدالت :مدل ارزش گروهی ۳۸

 

۲-۲-۶-۳) رویکرد اخلاقی به عدالت : مدل  فرا انگیزه های اخلاقی  ۳۹

 

۲-۲-۷) اثرات و پیامدهای عدالت برای سازمان ۴۰

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

۲-۳) فساد اداری- مالی ۴۱

 

۲-۳-۱) تعریف فساد ۴۱

 

۲-۳-۲) سطوح فساد ۴۴

 

۲-۳-۳)متغیرهای تسهیل و تشویق‌کننده یا بازدارنده از فساد ۴۴

 

۲-۳-۴) انواع فساد ۴۸

 

۲-۳-۵) مقدمات فساد اداری ۵۱

 

۲-۳-۶)مفهوم و تعریف فساد اداری ۵۷

 

۲-۳-۷)انواع فساد اداری‏ ۶۰

 

۲-۳-۸) تبیین علل فساد اداری ۶۵

 

۲-۳-۹) فساد مالی (اقتصادی) ۷۰

 

۲-۳-۱۰) مصادیق فساد مالی ۷۵

 

۲-۳-۱۱) مولفه های فساد اداری- مالی در پژوهش حاضر ۷۷

 

۲-۳-۱۱-۱)سلامت نظام استخدامی ۷۷

 

۲-۳-۱۱-۲) فساد و نظام حقوق و دستمزد ۷۹

 

۲-۳-۱۱-۳) کنترل و نظارت و رابطه آن با فساد ۸۵

 

۲-۳-۱۱-۴) فرایند‌های کاری و رابطه آن با فساد ۸۸

 

۲-۳-۱۲)سیاست‌های کلیدی در مبارزه با فساد ۹۱

 

فصل سوم: ورش شناسی تحقیق

 

۳-۱) مقدمه ۱۰۱

 

۳-۲) نوع و روش تحقیق ۱۰۲

 

۳-۳) جامعه‌ آماری مورد مطالعه ۱۰۳

 

۳-۴) روش نمونه‌گیری و نمونه‌ى آماری ۱۰۳

 

۳-۵) متغیرهای تحقیق ۱۰۴

 

۳-۶)ابزار جمع آوری اطلاعات ۱۰۵

 

۳-۷) نحوه امتیاز بندی پرسشنامه ۱۰۵

 

۳-۸) روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش ۱۰۶

 

۳-۸-۱) روایی ۱۰۶

 

۳-۸-۲) پایایی ۱۰۷

 

۳-۹) شیوه ‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۰۸

 

۳-۹-۲)آمار استنباطی ۱۰۹

 

فصل چهار: تجزیه تحلیل داده ها

 

۴-۱- مقدمه ۱۱۳

 

۴-۲- یافته‎‌های توصیفی ۱۱۳

 

۴-۲-۱- ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری ۱۱۳

 

۴-۲-۱-۱- توزیع فراوانی جنسیت در نمونه مورد بررسی ۱۱۳

 

۴-۲-۱-۲- توزیع فراوانی سابقه کاری در نمونه مورد بررسی ۱۱۴

 

۴-۲-۱-۳-  توزیع فراوانی تحصیلات در نمونه مورد بررسی ۱۱۶

 

۴-۲-۱-۴- توزیع فراوانی وضعیت تاهل در نمونه مورد بررسی ۱۱۷

 

۴-۲-۱-۵- توزیع فراوانی نوع استخدام در نمونه مورد بررسی ۱۱۸

 

۴-۲-۲- شاخص‌های توصیفی متغیر‌های پژوهش ۱۱۹

 

۴-۳- یافته‌های استنباطی ۱۲۰

 

۴-۳-۱- نتایج آزمون کالموگرف-اسمیرنف ۱۲۰

 

۴-۳-۲- نتایج آزمون همبستگی ۱۲۱

 

۴-۳-۲- ۱- آزمون فرضیه اصلی ۱۲۲

 

۴-۳-۲- ۲- آزمون تاثیر ابعاد عدالت سازمانی و فساد اداری ۱۲۳

 

۴-۳-۲- ۳- آزمون فرضیات فرعی ۱۲۵

 

۴-۳-۳- وضعیت متغیرها ۱۲۹

 

۴-۳-۴- نتایج آزمون تی دوجامعه ۱۳۰

 

۴-۳-۵- نتایج آزمون ANOVA 131

 

۴-۳-۶- آزمون فریدمن ۱۳۲

 

۴-۳-۷- جمع بندی ۱۳۴

 

فصل پنجم: نتیجه گیری

 

۵-۱- مقدمه ۱۳۷

 

۵-۲- نتیجه گیری از یافته های تحقیق ۱۳۸

 

۵-۲-۱-آمار توصیفی ۱۳۸

 

۵-۲-۲- آمار استنباطی ۱۳۹

 

۵-۲-۲-۱- فرضیه اصلی تحقیق ۱۳۹

 

۵-۲-۲-۲-  فرضیه فرعی اول ۱۴۰

 

۵-۲-۲-۳- فرضیه فرعی دوم ۱۴۱

 

۵-۲-۲-۴- فرضیه فرعی سوم ۱۴۲

 

۵-۲-۲-۵- فرضیه فرعی چهارم ۱۴۳

 

۵-۲-۲-۶-فرضیات جانبی ۱۴۴

 

۵-۳- پیشنهادات تحقیق ۱۴۵

 

۵-۴- پیشنهادات به محققین آینده ۱۴۶

 

۵- ۵- محدودیت های تحقیق ۱۴۷

 

پیوست : ۱۴۹

 

منابع: ۱۵۴

 

چکیده

 

تحقیق حاضر تحت عنوان رابطه عدالت سازمانی با عوامل موثر بر فساد اداری- مالی در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خمین انجام گرفته است . پرسشنامه عوامل موثر بر فساد اداری- مالی است که شامل  عوامل میزان کنترل و نظارت،شفافیت فرایندها و رویه‌های کاری وانحصار وظیفه و حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان از پایان نامه عباسپور (۱۳۸۵) و همچنین عامل سلامت نظام استخدامی از پایان نامه آقانوری(۱۳۸۷) می باشد که به طور کلی  سوال۳۶ را در برمی گیرد. جهت بررسی عدالت سازمانی از پرسشنامه پژوهش سیار (۱۳۸۷)و احمدی آزرم(۱۳۸۸)،  استفاده شده که بر گرفته از پژوهش نیهف و مورمن (۱۹۹۳) می باشد که دارای سه بعد عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای و ۱۸ سوال دارد.

 

روش تحقیق توصیفی و از شاخه همبستگی به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خمین تشکیل می دهند. در زمان انجام پژوهش (۱۳۹۳) جامعه کارکنان متشکل از ۲۰۷ نفر می باشد .از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده که نمونه ۱۳۵ نفری بدست آمد.

 

از آزمون همبستگی برای آزمون فرضیه های تحقیق بهره برداری شد، نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از وجود همبستگی مثبت عدالت سازمانی با عوامل فساد اداری در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خمین در سطح اطمینان ۹۵ درصد باضریب همبستگی  ۷۲/۰ بود.

 

واژگان کلیدی :

 

فساد اداری- مالی ، میزان کنترل و نظارت،شفافیت فرایندها و رویه‌های کاری وانحصار وظیفه، حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان، فساد استخدامی ، عدالت سازمانی

 

۱-۱) مقدمه

 

از جمله انتظارات مهمی که کارکنان از رهبران سازمان خود دارند رفتار عادلانه و توام با انصاف با آنان می باشد. کارکنان انتظار دارند رفتار رهبرانشان توام با انصاف و بی طرفی باشد در این صورت است که آنان نیز سعی خواهد نمود در آورده هایشان به سازمان انصاف را رعایت کرده ، بیشتر خود را در کار درگیر کرده و عملکرد بالاتری از خود بجای بگذارند.

 

به اعتقاد اکثر متفکران فساد به طور اعم و فساد اداری موجود در ادارات دولتی یک بیماری انکار‌ناپذیر در همه حکومتهاست و مختص یک قاره، منطقه یا گروه قومی خاص نیست و فساد در رژیم‌های سیاسی دمکراتیک و دیکتاتوری، اقتصادهای سوسیالیستی، سرمایه‌داری و فئودال نیز یافت می‌شود و اقدامات فساد‌آمیز مربوط به زمان حال نیست، بلکه تاریخ آن به قدمت جهان است. از این رو قدمت فساد به اندازه قدمت مفهوم دولت است در واقع هر جا که قدرت و ثروت متمرکز می‌شود و هر جا دولتی وجود دارد، فساد نیز وجود دارد.(ربیعی،۱۳۸۱، ۱۷)

 

۱-۲) بیان مسأله

 

مفهوم عدالت مبتنی بر مجموعه ای از اصول اخلاقی انتزاعی است که افراد به علت احترام به ارزشهای انسانی، نسبت به آنها حساس هستند(مارین، ۲۰۰۲، ۸۰۳)

 

گاهی از مفاهیم عدالت و انصاف در محیطهای سازمانی با عنوان عدالت سازمانی یاد می شود. گرین برگ معتقد است که ادراک عدالت سازمانی، یک الزام اساسی برای کارکرد مؤثر سازمان ها و رضایت شخصی افرادی که در سازمان ها مشغول به کارند، است. همچنین ادراک عدالت در شکل دادن نگرش ها و رفتارهای کارکنان، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. (لمبرت، ۲۰۰۳، ۲)

 

عدالت در سازمان بیانگر ادراک کارکنان از برخوردهای منصفانه در کار است که خود به شناسایی سه جزء متفاوت از عدالت در سازمان یعنی عدالت توزیعی ، عدالت رویه ای  و عدالت مراوده ای  منجر گردید (رضائیان، ۱۳۸۴ ). عدالت توزیعی که بر درجه انصاف درک شده در خصوص توزیع و تخصیص پیامدها و ستاده های سازمان در مقایسه با عملکرد و آورده های کارکنان اشاره دارد. (لمبرت، ۲۰۰۳) عدالت رویه ای در پی اثبات عدم توانایی نظریۀ برابری و دیگر مدل های توزیعی در شرح عکس العمل های افراد به ادراکات آنها در زمینۀ رعایت عدالت مطرح شد . این نوع از عدالت با برداشت افراد از عادلانه بودن رویه های جاری در تصمیم گیری برای جبران خدماتشان  نه با توزیع واقعی درآمدها  سر و کار دارد (رضائیان، ۱۳۸۴ ). عدالت مراودهای دال بر این مطلب است که کلیۀ مراودات و تعاملات افراد در مسیر نیل به نتایج عادلانه، باید عادلانه باشد؛ یعنی افراد حق ندارند در مسیر نیل به اهداف عادلانه ، مراوداتی غیرعادلانه را بین خود و دیگران رقم بزنند (پورعزت و قلی پور، ۱۳۸۸ ).

 

فساد یکی از پدیده های جهانی است که از دیرباز با پیدایش شکل های اولیه حکومت وجود داشته و عاملی مهم در ایجاد آسیب و ضرر به سیاست ها و منافع عمومی تلقی می شود (سازمان بین المللی شفافیت، ۲۰۰۵ ، ۲۶ ). در زیرمجموعه فساد در معنای عام ، فساد در نظام اداری نیز، گریبا نگیر همه کشورها بوده است . نظام  اداری در ایران همانند سایر کشورها از پدیده فساد اداری  مالی و آسیب ها ی آن مصون نبوده و به دلایل درون سازمانی و برون سازمانی موجب عقب ماندگی کشور و بروز دغدغه ها و نگرانی های متعدد در راس نظام شده است. منظور از فساد اداری مالی ، آن دسته از فعا لیت های کارکنان و مسؤولان دولت می باشد که با هدف رساندن فایده به عامل یا شخص دیگر به منافع عمومی لطمه زند (حبیبی، ۱۳۷۵ ، ۱۱۳ ). در این راستا علاوه بر دیدگاه های نظری و رویکردهای تئوریک، مطالعات متعددی در جهت شناسایی عوامل موثر بر فساد در سطح سازمان ها انجام شده است. با این حال، هنوز هم علل بروز فساد اداری  مالی و میزان تأثیرگذاری آن عوامل، نظام مند نشده است. (تورگلر، ۲۰۰۶ ، ۳).

 

در این تحقیق محقق تلاش می کند که به  پاسخی برای این سوال دست یابد که چه رابطه ای بین عدالت سازمانی با عوامل موثر بر فساد اداری- مالی در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خمین وجود دارد.

 

۱-۳) اهمیت و ضرورت تحقیق

 

امروزه نیروی انسانی ارزشمد ترین سرمایه هر سازمان محسوب می گردد بنابر این داشتن نیروی انسانی با انگیزه ،متعهد و درگیر درکار از جمله مهمترین مزیت های رقابتی هرسازمان و منبع ارزشمندی برای بهره وری سازمانها محسوب می گردد. دراین میان رفتار عادلانه با افراد درسازمان ازجمله مهمترین عوامل تاثیر گذار بر انگیزش ، تعهد سازمانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی ، استرس و دیگر متغیر های رفتاری ، نگرشی و روانی است.

 

اصطلاح فساد اداری، در مقابل سلامت سازمانی است و پدیده ای است که در دنیای امروز و به ویژه درکشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از مهمترین عوامل در سر راه پیشرفت جامعه مطرح شده است و این پدیده توانسته است صدمات جبران ناپذیری را بر روی سرعت حرکت چرخ توسعه ی جامعه ایجاد کند. بررسی های صورت گرفته بر روی پدیده فساد اداری حکایت از پیچیده و گسترده بودن عوامل مؤثر درشکل گیری این پدیده دارد. یکی از مباحث مهم در زمینه آسیب‌شناسی نظام اداری توجه به مسأله فساد اداری است مسأله‌ای که اگر از آن غفلت شود، همچون غده‌ای سرطانی در همه اجزای جامعه رسوخ می‌کند و موجب از هم پاشیدگی نظام اجتماعی و به طریق اولی نظام سیاسی آن جامعه می‌گردد.

 

فساد در نظام‌های اداری اغلب کشورها موجب آسیب‌رسانی جدی به توسعه و پیشرفت شده و در کشورهای در حال توسعه اهمیت، مهار و کنترل آن کاملاً برای سیاستمداران و مردم آن‌ها واقع و آشکار گردیده‌‌‌‌است، از این رو از جهت اهمیت پیامدهای فساد اداری به بخشی از مضار آن پرداخته می‌شود.

 

فساد مانع رشد رقابت سالم و باعث عقب ماندن تلاش‌ها در جهت کاهش فقر و بی عدالتی اجتماعی می‌شود. فساد اداری موجب تضعیف اعتقاد ملت‌ها به توانایی خویش و باعث ناامیدی و سرخوردگی نسبت به آینده قابل پیش‌بینی می‌شود.

 

۱-۴) اهداف تحقیق

  • milad milad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی